Jestli mě něco v redakci Trendy Cars vždycky spolehlivě rozzáří, pak je to svezení, které umí potěšit nejen tělem, ale i duší. A přesně to dokázalo nové Alfa Romeo Tonale Veloce s dvoulitrovým benzinovým turbem – žádná elektřina, jen čistá italská radost z jízdy. Pojďme si tuhle radost rozebrat podrobněji.
🅒
Existuje tucet klišé o italských autech a svižná projížďka po klikaté silnici v novém Alfa Romeo Tonale s dvoulitrovým turbomotorem připomene úplně všechna. Rychlé a živé, nabité osobností a gioia de vivere, tahle nehybridní verze kompaktního SUV od Alfy vykouzlila úsměv na tváři každému členovi redakce, který se s ní potkal. Dokonce i náš chladně objektivní měřicí přístroj jakoby svá čísla zobrazoval s lehce šibalským nádechem.
🅒
Než se pustíme do rozboru toho, proč nás Tonale tolik bavilo (a co nás naopak trochu zamrzelo), pojďme nejdřív k číslům. Nehybridní Tonale nabízí 268 koní a 400 Nm z přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce, ale tahá s sebou 1 729 kilogramů. To se nám zdálo jako docela dost hmoty na subkompaktní SUV, zvlášť bez elektrické výpomoci. Konkurenti se pohybují spíše kolem 1 600 kilogramů.
🅒
Přesto se 2025 Alfa Romeo Tonale Veloce na testovací dráze neztrapnilo – z nuly na 100 km/h vystřelilo za 6,0 sekundy a čtvrtmíli zvládlo za 14,7 sekundy s cílovou rychlostí 151 km/h. Nejlepších časů jsme dosáhli, když jsme motor vytáčeli na 2 500 otáček před uvolněním brzdy. I méně promyšlené odjezdy, tedy prosté sešlápnutí plynu, přinesly svižné starty – jen ne úplně nejlepší časy.
🅒
Brzdy byly zcela v pořádku: pevný tlak na krátkém pedálu přibrzdil Tonale ze 100 km/h na nulu za důvěryhodných 35 metrů. Italská auta možná milují drama, ale tady žádné nebylo – záď zůstala stabilní a řízení přesné, měli jsme pocit, že nezastavujeme jen kdy chceme, ale i přesně kde chceme.
🅒
Na oválu obuté do Michelin Pilot Sport All-Season 4, Tonale dosáhlo průměrného přetížení 0,83 g a osmičku projelo za 26,4 sekundy s průměrným přetížením 0,69 g. Tím se dostalo na úroveň Porsche Macan T nebo dokonce Mazdy MX-5 Miata RF Club. Působivé – zejména s ohledem na to, že Tonale nemá ani oslnivý výkon, ani ochotně podřazující převodovku (bez použití pádel). V porovnání s konkurenty v segmentu kompaktních SUV? Někteří jsou rychlejší – například zaniklý Hyundai Kona N-Line nebo nový Mini Countryman S – ale většina ostatních nepřekoná hranici 27 sekund.
🅒
Čísla ale nebyla to jediné, co nás nadchlo. Máte nás za otrkané, usedlé, cynické redaktory? No, možná – ale většina z nás je pořád docela nadšená a Tonale nás opravdu zaujalo. Z testovací dráhy jsme vyrazili na zakroucené silnice v zapadlých koutech Los Angeles, kde se Alfa Romeo Tonale nechává s chutí vodit. Jeden z kolegů sice poznamenal, že to není úplně magie Giulie nebo dokonce Stelvia, ale pořád rozdávalo víc radosti, než bychom čekali od SUV balancujícího mezi levnějšími kompakty a vstupní prémiovou třídou. S cenou začínající těsně pod 39 tisíci dolary (a možností se vyšplhat o dalších dvacet tisíc výš) není Tonale zrovna levné – ale rozhodně dává za ty peníze víc úsměvů. Je to to SUV, které vás přenese zpět do šestnácti let – když jste čerstvě dostali řidičák a hledali záminku, proč si půjčit auto od rodičů.
🅒
A i když jsme zrovna neřídili, Tonale jsme si užívali. Náš testovaný kousek byl ve správné barvě (vytvořila Itálie někdy auto, které by nevypadalo skvěle v červené?), a často jsme se za ním při odchodu ohlíželi. Líbí se nám zamračené světlomety, typická trojúhelníková maska a působivá kola s pěti lístky. Není to pokus o retro Alfu – tohle je ukázka, co vznikne, když značka zůstane věrná svému stylu. Vedle jízdních vlastností je právě vzhled možná nejsilnější stránkou Tonale.
🅒
Uvnitř už ale přichází drobné zklamání. Funkčnost? Ano – pohodlná sedadla, solidní prostor vzadu a zavazadelník s chytrým dvojitým dnem, které umožní buď zcela rovnou podlahu, nebo větší objem. Palubní deska je rovněž velmi pěkná – snad až příliš expresivní, jako by kopírovala temperament auta – ale nadchla nás kovová podsvícená výplň ve středu. Další úsměv vykouzlil retro styl ukazatelů, který si lze navolit na 12,3″ digitálním přístroji (i když pohyb ručiček není úplně plynulý – možná má infotainment pod kapotou slabší hardware). Bohužel chvíli trvalo, než jsme vůbec přišli na to, jak je zapnout – přepínač se schovává na konci páčky stěračů.
🅒
Zbytek interiéru už tolik nebaví. Výplně dveří i sedadla jsou střídmé, černé – i když si objednáte černou s červenou, dostanete jen tenké červené prošití a tmavě rudé plochy schované pod pozadím. V kontrastu s tím, co nabízí například BMW, Acura nebo Lexus – Italové byli tentokrát v „italianitě“ interiéru překonáni.
🅒
Ale la cosa na 2025 Alfa Romeo Tonale Veloce 2.0T je, že to auto jde mnohem dál než jen k číslům. Je to SUV, které působí živě a rozproudí krev v žilách – připomene vám, že ať už je vaše aktuální situace jakákoli, někde svítí slunce a klikaté silnice čekají. Itálie je tam někde – a Alfa Romeo nám z ní dokázala část zachytit do láhve. Rychlá nebo pomalá, Alfa Romeo Tonale je tak italská, jak jen to jde – a právě to je její největší přednost.
🅓
Technické údaje – Alfa Romeo Tonale Veloce 2025
Cena (základní / testovaný vůz)
38 490 / 46 625 USD
Motor, výkon, točivý moment
2.0L turbo, R4, 268 k @ 5 000 ot./min, 400 Nm @ 3 000 ot./min
Převodovka, hmotnost, pohon, rozměry, rozvor
9st. automat, 1 729 kg (rozdělení 60/40 %), pohon všech kol
Délka 4 530 mm × šířka 1 841 mm × výška 1 605 mm
Rozvor: 2 637 mm
Zrychlení, čtvrtmíle, brzdná dráha
0–100 km/h: 6,0 s
Čtvrtmíle: 14,7 s @ 151 km/h
Brzdná dráha (100–0 km/h): 35 m
Přetížení, slalom, spotřeba, dojezd
Přetížení: 0,83 g
Slalom (osmička): 26,4 s @ 0,69 g
Spotřeba (město/dálnice/komb.): 11,2 / 8,1 / 9,8 l/100 km
Dojezd: 521 km
Pneumatiky
Michelin Pilot Sport All Season 4
235/40ZR20 96Y M+S XL
🅔
Tonale Veloce není nejsilnější, nejrychlejší ani nejprostornější SUV ve své třídě. Ale má styl, radost z jízdy a špetku té pravé italské magie. A když vám auto připomene, proč jste si vůbec zamilovali řízení – to už je víc než dost.
Monika – redakce Trendy Cars


